شناسهٔ خبر: 37908 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

«کتاب جامع عکاسی دیجیتال» به بازار هنر آمد

«کتاب جامع عکاسی دیجیتال» نوشته بن لانگ با ترجمه داریوش اسماعیلی از سوی انتشارات فرهنگسرای میردشتی منتشر شد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ «کتاب جامع عکاسی دیجیتال» نوشته بن لانگ، مدرس عکاسی و هنرهای دیجیتال در دانشگاه کالیفرنیا آمریکا با ترجمه داریوش اسماعیلی از سوی انتشارات فرهنگسرای میردشتی منتشر شد.

کتاب حاوی ۲۲ فصل است که عناوین آنها به ترتیب عبارتند از: «چشم، ذهن، نور و تصویر»، «دوربین خود را بشناسید»، «ساختمان دوربین»، «انتقال تصاویر»، «حسگرهای تصویر»، «مبانی نوردهی»، «حالت برنامه»، «نوردهی پیشرفته»، «یافتن سوژه و ترکیب‌بندی تصویر»، «نورپردازی»، «عکاسی با فرمت RAW»، «پروژه‌های ویژه»، «جریان کار»، «جریان کار ویرایش و اولین گام‌ها»، «درست کردن سایه روشن‌ها»، «درست کردن رنگ»، «ویرایش تصویر در فرمت RAW»، «قالب گذاری»، «تبدیل تصویر به سیاه و سفید»، «لایه‌ها، روتوش کردن و جلوه‌های ویژه»، «چسباندن تصویرهای پانوراما به یکدیگر و آمیختن تصویرهای HDR» و «خروجی».

نویسنده در فصل نخست مباحثی چون «چشم شما چگونه کار می‌کند؟»، «انتقال رنگ به مغز»، «روشنی و تیرگی» و «چگونه عکاسی را بیاموزیم؟» را مطرح کرده است. «مبانی دوربین»، «دوربین‌های کوچک با عدسی قابل تعویض»، «باطری، کارت حافظه، کلید راه‌اندازی»، «مراقب باشید دوربین از دستتان نیفتد»، «عکاسی با حالت خودکار»، «قرار دادن دوربین روی حالت خودکار»، «قاب خود را تنظیم کنید»، «فاصله کانونی»، «سرعت و ویژگی‌های شاتر» و «نکاتی درباره گرفتن عکس‌های سردستی» نام شماری از مباحث طرح شده در فصل دوم است.

«یک جعبه شگفت‌آور»، «حسگر تصویر چه می‌کند؟»، «طراحی دوربین "ببین و بگیر"»، «طراحی دوربین SLR»، «قسمت‌های دوربین»، «عدسی»، «کنترل‌های اصلی»، «انتخاب حالت»، «نمایش وضعیت»، «سیستم فلاش»،‌ «اجرای تنظیمات دوربین»، «اندازه تصویر و فشرده سازی»، «پارامترهای پردازش تصویر»، «روش در دست گرفتن دوربین»، «مراقبت و نگهداری از دوربین»، «باتری‌ها و منابع انرژی» و «کارت‌های حافظه» عناوین شماری از مباحث طرح شده در فصل سوم کتاب است.

نویسنده در فصل چهارم نیز به آموزش مواردی چون «انتخاب یک رایانه»، «ذخیره سازی»، «نسخه پشتیبان»، «نرم افزار پشتیبان گیری»، «نمایشگرها»، «تنظیم ویژگی‌های رنگی و میزان کردن صفحه نمایشگر»، «برنامه‌های گشت‌زنی و فهرست‌سازی»، «برنامه‌های ویرایش تصویر»، «سازگاری تبدیل کننده RAW»، «انتقال تصاویر»، «انتقال تصاویر به رایانه‌ای با سیستم عامل ویندوز ۷» و «انتقال تصاویر به رایانه‌ای با سیستم عامل مکینتاش» پرداخته است.

«حسگر تصویر چگونه کار می‌کند؟»، «درون‌یابی رنگ»، «تبدیل کردن داده‌ها به تصویر» و «روشن ساختن تصویر و کاهش خش» نام شماری از مباحث طرح شده در فصل پنجم و «نوردهی زیاد و کم»، «مکانیسم‌های کنترل نوردهی»، «سرعت شاتر»، «دیافراگم» و «تعادل میان سرعت شاتر و اندازه دیافراگم» نیز عناوین شماری از مباحث طرح شده در فصل ششم کتاب است.

اصلی‌ترین مبحث طرح شده در فصل هفتم کتاب «کنترل نوردهی و فوکوس» است. نویسنده در فصل هشتم نیز به طرح آموزش‌های کامل‌تری درباره نورسنج و ابزارهای کنترل نوردهی پرداخته است. مباحث فصل نهم کتاب نیز به آموزش هنر عکاسی اختصاص دارد. «نگاه کردن در برابر دیدن»، «تمرین‌های دیدن»، «یافتن موضوع»، «پدید آوردن یک عکس»، «گرفتن عکس‌هایی با عمق میدان کم»، «ترکیب بندی»، «روایت» و «آمیختن هنر و فن» نام شماری از مباحث فصل نهم است.

نویسنده در فصل دهم کتاب به آموزش کامل فرآیندهای کنترل نور در لحظه گرفتن عکس پرداخته است. فصل یازدهم کتاب نیز به آموزش فرمت RAW در عکاسی اختصاص دارد. برخی از عناوین مباحث طرح شده در این فصل به این شرح است: «منظور از RAW چیست؟»، «چرا از RAW باید استفاده کنیم؟» و «اشکالات فرمت RAW».

«سازوکارها و تکنیک‌های عکس گرفتن در وضعیت‌های خاص» نیز عنوان مبحث آموزشی طرح شده در فصل دوازدهم کتاب است. «عکاسی پانوراما»، «عکاسی سیاه و سفید»، «عکاسی مادون قرمز»، «عکاسی ماکرو»، «عکاسی HDR» و «عکاسی از کنسرت‌های موسیقی» برخی از وضعیت‌های خاصی است که در نویسنده در این فصل به آنها پرداخته است.

فصل‌های ۱۳ و ۱۴ کتاب نیز به آموزش مدیریت تصاویر و آغاز مرحله پس از تولید در عکاسی اختصاص دارد. ویرایش عکس در برنامه‌های «بریج» و «فوتوشاپ» در این فصل‌ها آموزش داده شده است. درست کردن و تنظیم سایه‌ ــ روشن‌ها در عکس‌ها در فصل پانزدهم و ترمیم و بهتر کردن رنگ عکس‌های برداشته شده در فصل ۱۶ کتاب آموزش داده شده است.

«درست کردن کنتراست و سایه روشن فایل‌های RAW»، «استفاده از قالب برای محدود کردن اصلاحات صورت گرفته روی عکس‌ها» و «تبدیل کردن عکس‌های رنگی به سیاه و سفید» به ترتیب مهم‌ترین مباحث آموزشی فصل‌های ۱۷، ۱۸ و ۱۹ کتاب هستند.

نویسنده در فصل بیستم کتاب به آموزش نرم‌افزارهای دیگری در حوزه ویرایش عکس می‌پردازد که در فصول قبل به آنها اشاره‌ای نکرده بود. همچنین چگونگی پردازش تصویری که از ترکیب چند تصویر دیگر ساخته می‌شود، مهم‌ترین مبحث آموزشی فصل ۲۱ کتاب است. در نهایت «آماده کردن تصویرها برای چاپ یا گرفتن خروجی الکترونیک» نیز بحث آموزشی فصل انتهایی کتاب است.

«کتاب جامع عکاسی دیجیتال» نوشته بن لانگ و ترجمه داریوش اسماعیلی با شمارگان هزار و ۵۰۰ نسخه، ۶۲۴ صفحه (قطع خشتی بزرگ) و بهای ۱۴۰ هزار تومان از سوی انتشارات فرهنگسرای میردشتی روانه کتابفروشی‌ها شده است. این کتاب پیشتر در سال ۱۳۹۰ نیز با عنوان «به سوی دروازه‌های عکاسی دیجیتالی» با ترجمه‌ای از رحیم دانایی منتشر شده بود.

نظر شما